Paddenstoelen als plantaardige held van het moment!

Kruisbestuiving!

Bij Beefygreen delen we graag kennis en geloven we in het feit dat kennisdeling de tool is om veranderingen te realiseren. Met een ikke-ikke-ikke instelling gaan we er niet komen. Vanaf nu gaan we dan ook onze kennis met jullie delen door middel van een Beefygreen blog. Laat vooral van je horen en laten we elkaar inspireren. Wij staan open voor kruisbestuiving en willen graag met jullie, als lid van de Beefygreen familie, de wereld van gezonde, plantaardige voeding verder uitbouwen.

Paddenstoelen in Nederland

De paddenstoelen teelt is groot in Nederland. Met name witte champignons en bruine kastanje champignons zijn populair. De teelt van oesterzwammen wordt steeds populairder en de markt van paddenstoel exoten is in opkomst. Steeds meer Retailers omarmen de paddenstoel als natuurlijke smaakmaker op het bord.

Wat betreft exoten is het aanbod nog vrij beperkt maar wij geloven in het feit dat dit segment de komende jaren flink zal gaan groeien. Denk aan paddenstoel exoten zoals de shiitake, koningsoesterzwam, beukenzwam of nameko. De consument ontdekt steeds meer voordelen van deze mooie paddenstoelen. Ze hebben vaak een vleesachtige structuur, barsten van de goede voedingsstoffen en ze zijn natuurlijk (puur natuur).

De champignon is de meest toegankelijke vorm van paddenstoelen die de Nederlandse consument kent. Daaropvolgend is de bruin/grijze oesterzwam tegenwoordig het meest bekend. Er zijn ook rode en gele oesterzwamvarianten die al wat spannender zijn voor de mainstream consument. De exoten zoals beukenzwam en koningsoesterzwam worden steeds bekender.

In verse vorm kent de consument paddenstoelen zoals shiitake, oesterzwam, beukenzwam, koningsoesterzwam en champignon wel. Maar de markt en toepassingen voor paddenstoelen als ingrediënt voor gezonde en vooral lekkere Vegan producten is nog enorm in groei. De consument vindt het gebruik en de toepassing van bijzondere paddenstoelen nog lastig. Daarom liggen er nog enorme kansen op het gebied van convenience paddenstoel producten.

We zetten paddenstoelen op de kaart

Beefygreen wil zich de komende jaren inspannen om zowel bekende als minder bekende paddenstoelsoorten meer onder de aandacht te brengen bij de consument. Dat doen we door samen te werken met dedicated partners in de keten van teelt tot Retailschap. We ontwikkelen consumentenproducten die aansluiten op de kernbehoefte van deze groep en doen dit op basis van paddenstoelen en exoten uit eigen land.

Restromen & overschotten

Bij Beefygreen hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan. We zien dat er binnen de paddenstoelen sector nog flink wat verbeterslagen aangebracht kunnen worden. We zien, zoals in andere sectoren, een stukje perfectie dat ons in de weg staat. Alle champignons krijgen een label. Zijn ze mooi genoeg? Zijn ze perfect rond? Zijn ze niet te groot? Zitten ze niet aan elkaar vast?

Veel champignons halen de eindstreep daardoor niet waardoor er bergen met mooie paddenstoelen uiteindelijk hun weg vinden naar de storthoop of dienst doen als meststof of diervoeding. Zonde!

Ook bij andere exoten zien we mogelijkheden voor verbetering. We zien substraat waar nog mooie voetjes en steeltjes op achterblijven. We zien te kleine formaten of verschotten waar geen directe afzet voor is wanneer de markt, door bijvoorbeeld warme dagen, tijdelijk even inzakt. Bij Beefygreen zetten we ons iedere dag weer in om deze overschotten en reststromen te verzamelen en te verwerken tot kwalitatief hoogwaardige paddenstoel producten.

What we do best

Bij Beefgreen verwerken we dagelijks een aantal reststromen uit de paddenstoelen teelt. Momenteel voert het voetje van de oesterzwam de boventoon omdat we voor deze stroom alle ketenonderdelen al hebben geborgd. Denk aan logistiek, denk aan productontwikkeling, denk aan voedselveiligheid, certificering en productie.

We onderzoeken momenteel ook toepassingsmogelijkheden voor reststromen en overschotten van andere paddenstoelsoorten zoals champignons en koningsoesterzwam. Ook produceren we al een aantal consumenten eindproducten op basis van oesterzwam voetjes zoals zwam kroketten, zwam bitterballen, zwam burgers, zwam nuggets en 50/50 hybride producten.

dries habraken

Chef marketing, innovatie & strategie

Vorige
Vorige

Van texturaat met water naar natuurlijke functional foods