Paddenstoel producten voor de Millennial generatie

De paddenstoelen generatie

Om te weten waar we naartoe gaan als het gaat over next level foods moeten we beter ons best doen om te luisteren naar de kernbehoefte van onze kopers. Bij Beefygreen ontwikkelen we paddenstoel producten en zijn we voortdurend bezig met innoveren. Dat doen we niet door met de natte duim tegen de wind in te gaan staan. Millennials zijn een belangrijke doelgroep waar we ons op richten. Nu maar ook in de toekomst. Iedere ontwikkeling moet naar onze mening oplossing bieden voor een bestaand, actueel probleem. Vandaag nemen we je mee in de totstandkoming van onze paddenstoel product innovaties en ideeën.

Trendwatching

Verplaats je in de doelgroep

Als producent en innoverende partij is het van groot belang om je goed te verdiepen in verschillende doelgroepen. Dat doen we bij Beefygreen ook! Hoe ziet je voornaamste doelgroep eruit, wat gaat er in ze om, welke producten eten ze graag en waar baseren ze die keuze op? Vandaag duiken we wat dieper in de Millennial generatie. We zien namelijk dat onze circulaire paddo producten goed aanslaan bij deze generatie.

Naar onze mening heeft deze generatie de toekomst van ons allemaal in de hand. De keuzes die ze nu maken, en de veranderingen die ze stuwen, bepalen voor een groot deel hoe onze voedselketens er in de toekomst uit gaan zien. Millennials staan voor duurzame verandering en dwingen de industrie tot verandering. Kijk naar de actuele voorbeelden rondom boeren protesten, klimaatdemonstraties en de opmars van lokale, korte voedselketens. Allemaal veranderingen die door deze generatie worden gedragen.

Generatie Y

Millennials worden ook wel generatie Y genoemd. Ze hebben een enorme impact op het voedsel aanbod van vandaag. Ze bepalen namelijk, omdat ze een grote groep omvatten, welk aanbod ze graag willen zien in de supermarkt schappen en horeca kaarten. Millennials zijn geboren tussen 1980 en 2000.

In Nederland alleen al telt deze generatie 3 miljoen mensen. Wereldwijd zijn er zelfs 2 miljard Millennials. Dit is ongeveer 25% van de wereldbevolking. Gekscherend kunnen we stellen van Millennials de light versie zijn van generatie Z. Generatie Z noemen we ook wel digital natives omdat deze generatie op is gegroeid met internet, mobiele telefoon en digital everything!

Vegan hamburger

Wie de kernbehoefte begrijpt is spekkoper

Wie zich als producent, Retailer of innovator durft te verdiepen in de normen en waarden van deze belangrijke doelgroep is spekkoper. Zomaar producten de markt in de drukken werkte “vroeger” omdat er weinig aanbod was. Vandaag de dag is dit een zinloze strategie. Het succes van een product hangt altijd samen met de koppeling naar een consumentenbehoefte.

Kortom, is er daadwerkelijk vraag naar een dergelijk product? Zo ja, waarom dan? Welke kernbehoefte ziet er verscholen achter deze vraag. Is het de drang naar het leveren van een positieve bijdrage? Is het een verlangen naar eenvoud? Of gaat er het gemis van een stukje identiteit en eigenheid schuil achter de vraag van deze shopper? Je doelgroep begrijpen is dus een station dat je zeker niet wilt overslaan wanneer je een bedrijf bouwt voor de toekomst.

Verschillende type Millennials

Maar om nu te zeggen dat een groep van 3 miljoen mensen in Nederland je doelgroep omvat is wat optimistisch. De tijd van identiteit loze producten die “voor iedereen wel zouden kunnen” is niet langer. Denk je namelijk eens in. Waren jouw normen en waarden rond 19 jarige en 30 jarige leeftijd identiek? Nee natuurlijk niet!

Beefygreen doelgroep

1/ Millennial Youngster

De behoefte die je op dat moment hebt hangt samen met de levensfase waar jij je op dat momenteel bevind. Als 19 jarige alleenstaande Millennial ben je met name bezig met je studie of je eerste baan en het opbouwen van je carrière en vermogen. Deze Millennial kiest met name voor snelheid, gemak en wereldse smaken. Daarbij zijn ze enorm impulsief en beslissen ze vaak op de dag zelf wat ze gaan eten. Budget speelt een belangrijke rol, ze zijn gevoelig voor actieprijzen en hebben vaak behoefte aan snackvormige producten. Deze groep swapt voortdurend. Geen gewone hotdog maar een knakwortel hotdog. Geen pizzabodem maar een bietenbodem. Geen pulled pork maar pulled paddo. SNACKING 2.0.

2/ Millennial Dinky

De afkorting DINKY staat voor DOUBLE INCOME NO KIDS YET. Tweeverdieners met dubbele inkomens dus. In feite is dit de Millennial Youngster die aangekomen is in zijn volgende levensfase. Dinky’s werken beide en hoeven geen concessies te doen aan hun keuzes omdat ze geen kinderen en juist een hoog besteedbaar inkomen hebben. Ze kiezen dus vaak voor luxe en premium in combinatie met duurzaamheid. Dinky’s hebben duurzame ambities en willen zelf het gevoel hebben dat ze een positieve bijdrage leveren. Ze zijn echte merk ambassadeurs omdat ze een merk zien als een verlengstuk van zichzelf. FOOD IS IMAGE! Deze groep heeft de out of home markt doen exploderen. Voorbeelden van producten waar ze voor gaan zijn Boerschappen, Holie granola, The Dutch Weedburger, regenwater bier, SEEPJE natuurlijke wasmiddelen en duurzame spreads op basis van oesterzwamsteeltjes.

3/ Millennial Kidster

Deze Millennial heeft een gezin met kinderen. Die verandering maakt dat ze kiezen voor hele andere type producten. De kinderen moeten namelijk mee eten en daardoor ziet de week er wat anders uit. Ze hebben drukke banen en overvolle agenda’s. Tijd is dus schaars. Dit heeft invloed op de keuze in de supermarkt. Neutrale smaken hebben ook de overhand want de kinderen moeten natuurlijk wel lekker mee kunnen eten. Duurzaamheid blijft belangrijk eveneens werelds ontdekken. Maar deze keer het liefst in een toegankelijk jasje. De vers pakketten, Hello Fresh boxen, pizzabodems met rode biet, groentesiroop of kant en klare, circulaire paddenstoel maaltijden zijn hun op het lijf geschreven.

Trends die schuil gaan achter de behoefte

Achter iedere behoefte van deze verschillende type Millennials schuilt een kernbehoefte. Trends die we in de markt signaleren zijn antwoorden die worden geboden als oplossing voor het vervullende van de nog niet vervulde behoefte van deze Millennial.

Trends geven dus goed inzicht in groeiende vraag en een nog onvoldoende vervulde behoefte. Trends die wij signalen:

  1. Health is the new wealth - nutritionele & functionele producten

  2. Maatschapwij - producten ontwikkelen vanuit een collectief

  3. Craftsmanship reinvented - producten met herintreding van oude ambachten

  4. Surfing the blue wave - circulaire producten

  5. Mother nature as CEO - natuur inclusieve producten

  6. Wanderlust - producten met wereldse smaken

  7. Versnacking - bite en snacksize producten

  8. Fuck*ng perfect - producten en ingrediënten als imperfecte perfectie

  9. De korte klap - producten en ingrediënten uit de korte, lokale keten

  10. Everybody Vegan - plantaardige en planeetwaardige producten

Beefygreen paddo chef ontwikkelingen

Door trends te koppelen aan consumentenbehoefte kom je tot een categorievisie en toekomstbestendig plan.

Bij Beefygreen worden momenteel mooie producten ontwikkeld op basis van circulaire paddenstoelen. Met deze nieuwe producten denken wij weer een mooie stap te kunnen zetten richting de Millennial in Retail en horeca. We willen steeds betere producten kunnen bieden die nog beter aansluiten bij de kernbehoefte van hem of haar. Gemakkelijk, snel, puur, eenvoudig, ongekunsteld, circulair en met oog voor ambachtelijke kunde. Denk aan circulaire spreads, eenvoudige dips, natuurlijke sauzen en ready to (h)eat maaltijdcomponenten.

Mentaal en functioneel gemak staat bij alle ontwikkelingen bovenaan. Ook zetten we stappen richting oersimpele, ambachtelijk paddenstoel producten. Clean and lean! Super innovatief maar met zo min mogelijk ingrediënten en bewerkingen.

KEEP AN EYE OUT!

dries habraken

Chef marketing, innovatie & strategie

Vorige
Vorige

De paddenstoelen slagerij

Volgende
Volgende

Van texturaat met water naar natuurlijke functional foods