De paddenstoelen slagerij

Spiegeltje - Spiegeltje

Bij BeefyGreen zijn we erg kritisch op de producten die we maken en zijn we voortdurend bezig met het verder door ontwikkelen van nieuwe technieken, processen en producten. De paddenstoel staat hier altijd centraal. Van mooie oesterzwammen tot koningsoesterzwam, boleet, champignon of shiitake. Door de jaren heen is BeefyGreen uitgegroeid tot een volwaardige speler op het gebied van circulaire paddenstoel producten. Maar dat ging niet zonder slag of stoot en het vraagt dagelijks sturing, vallen, opstaan en het voorhouden van een dikke spiegel.

De laatste jaren hebben we flink wat mooie producten ontwikkeld op basis van circulaire paddenstoel ingrediënten zoals oesterzwamvoetjes. Van Vegan oesterzwam nuggets tot zwamkroketten en van Vegan krokant burgers tot worstenbroodjes. Stuk voor stuk super lekker met een positieve impact bonus doordat we samen flink wat zwamvoetjes redden van de afvalbak. En dat blijven we natuurlijk doen! We're on a mission!

We zijn erg blij met het feit dat we onze circulaire zwamproducten steeds breder in de markt kunnen verdelen. Tegelijkertijd weten we ook dat de markt van vleesvervangers aardig aan het verzadigen is en dat deze categorie lastig te betreden is zonder er enorme promotiebudgetten tegenaan te knallen. Veel aanbod en veel van hetzelfde. En waarvoor eigenlijk? Zit de consument nog wel te wachten op 5 nieuwe Vegan burgers, 16 soorten plantbased balletjes en wederom een crunchy coated nugget in een "no chick'n awesomeness" merksausje?

Sure, markt voor dergelijke producten blijft nog wel een tijdje aan maar de behoefte naar een nieuwe categorie is aanstaande. De shopper die al geregeld Vegan eet is inmiddels wel klaar met de zoveelste bonenburger of plantbased filet bonk. Maar wat dan wel? Nou, vers, minimaal bewerkt gemak met een functionele en nutritionele plus!

Was dat nou echt nodig?

Willen we gezondere, duurzamere en slimmere plantbased producten ontwikkelen dan zullen we moeten leren van onze fouten. Vanuit het oogpunt welvaart en oneindige economische groei zijn "we" gaan opschalen, industrialiseren en rendement op rendement gaan stapelen. De onrustige tijd van nu laat zien dat ook aan oneindige groei een limiet zit. Wat heeft dat met voeding te maken hoor ik je denken?

Door alsmaar in te zetten op industrieel schaalbare producten, die in mega volumes van de band rollen, vergeten we voldoende meerwaarde te genereren op het gebied van gezondheid en een beter leefbare planeet. Tsja, het is goed voor de Retailmarges en de portemonnee. Maar brengt het ook een structurele oplossing voor de problemen waar we mee worstelen in ons huidige voedselsysteem.

Bij BeefyGreen willen we innoveren door juist te versimpelen. Eenvoudige, slimme en pure paddenstoel producten en ingrediënten. Dat is waar we naar streven. Geen geperste schijf maar hele of verkleinde paddenstoelen met toegevoegd eiwit, vitamine of mineralen. Vanuit orthomoleculair oogpunt is dit ook veel beter voor de consument. Dit heeft met name te maken met de bio beschikbaarheid. In het kort: voedingsstoffen die ons lichaam al eeuwen heeft leren verteren en opnemen, kosten ons lichaam veel minder energie en de opname is vele malen beter dan bij lichaamsvreemde stoffen. Noten, zaden, paddenstoelen, planten, vlees, vis. Ons lichaam heeft zijn processen ingericht op het verteren van dergelijke voeding. Texturaten, geconcentreerde suikers en vreemd geur, kleur en smaakstoffen groeide vroeger niet aan de boom. Ons lichaam weet er dus eigenlijk ook geen raad mee.

BeefyGreen slaat daarbij een nieuwe weg in. We gaan vol inzetten op het beschikbaar stellen van pure, natuurlijke paddenstoel producten & ingrediënten die we niet verpesten met allerlei gekke stofjes. Denk aan oesterzwamgehakt, shoarma flakes van shiitake of sous vide gegaarde koningsoesterzwam met kruiden en specerijen. Daarbij passen we het ambacht van de slager van "vroeger" toe op een moderne manier. Simpel, eenvoudig en zo min mogelijk bewerking en verwerking.

De slager, groentejuwelier, broodheer & visspecialist

Zoals we dat vroeger deden was het zo gek nog niet. Alles van het dier werd gebruikt, afval bestond niet. Ieder deel vond weg naar een andere toepassing. Van verse worst tot gewolfd gehakt en van gerookte, gepekelde of ingelegde vlees-, of visspecialiteiten tot terrines, glacé en paté. Van knapperige verse appels en peren (niet die van een jaar oud) tot gebakken brood met graan uit de lokale maalderij. Dat stukje ambacht, en de kennis die daarmee samen gaat, dreigt te verdwijnen en dat is zonde. Terwijl de essentie zo mooi is. Lokaal, van dichter bij, ambachtelijk geproduceerd, met pure ingrediënten en vooral op basis van eeuwenoude kennis en kunde.

Bij BeefyGreen zien we er heil in. Want die eenvoud, die kennis van product en gaan voor premium kwaliteit past ons uitermate goed.

De tweestrijd tussen huishoudpotje & duurzaam geweten

Met de stijgende energieprijzen en een torenhoge inflatie drukt de hoge prijs van voedingsmiddelen enorm op de Nederlandse huishoudens. Producten in de supermarkt worden steeds duurder terwijl het besef van gezonde voeding voor mens, dier en planeet steeds groter wordt. Momenteel trekt dit de consument aardig in tweeën. Een ware tweestrijd tussen huishoudpotje en duurzaam geweten.

Betaalbaar gemak, zonder in te hoeven boeten op functionaliteit, nutritionele inhoud & smaak. Paddenstoelen kunnen echt een heldenrol gaan vervullen in de toekomst. Paddenstoelen zijn namelijk uitermate geschikt om te gebruiken als alternatief voor vlees of vis. Nu zijn ze bijzondere exoten vaak nog te duur en daardoor onbereikbaar voor de consument. Maar alles hangt samen met schaal. Laten we dus samen het volume gaan vergroten door meer pure paddenstoel producten te consumeren.

Wij zijn natuurlijk alvast begonnen. Wat te denken van onze verschillende soorten zwamgehakt & (gemarineerde) paddenstoel filet stukjes of haasjes? Samen met van Gelder Groente & Fruit brengen we deze mooie paddenstoel producten rechtstreeks naar de chef en horeca Nederland. Power to the paddo!

dries habraken

Chef marketing, innovatie & strategie

Vorige
Vorige

Het is tijd om hybride vleesproducten te omarmen

Volgende
Volgende

Paddenstoel producten voor de Millennial generatie